وکالت

ساخت خانه در زمین زراعی و اخذ مجوز ساخت و ساز

ساخت خانه در زمین زراعی ؟ از یک ترس و یک اتفاق مهم صحبت کنیم. حدود ۵ سال پیش که به یک روستا سفر کرده بودم، از یکی از اهالی روستا که پیرمردی حدود ۸۰ ساله بود موضوع عجیبی را شنیدم. میگفت این چند سال اخیر جمعیت روستا خیلی کم شده و در کل اگر همه ما را سرشماری کنند جمعیت روستا به کمتر از ۲۰۰ نفر می‌رسه که اکثر ما هم‌سن و سال و مسن هستیم. هر خانواده ای چند فرزند و نوه دارد و بعد از این که طعم زندگی مدرن را میچشند، تصمیم می‌گیرند به فضای شهری مهاجرت کنند.

همین موضوع می‌تواند سرآغاز از بین رفتن زمین های زراعی و تبدیل آن به برج ها و آپارتمان ها شود. طبق شواهد به مرور از تعداد زمین ها زراعی کم شده و جای آن‌ها را ساختمان ها گرفته است. تصور کنید این روند ادامه داشته باشد. چه بر سر زندگی روستایی خواهد آمد؟ این اتفاق بر روی آب و هوای زمین هم تاثیرات جبران ناپذیری می‌گذارد.

آیا ساخت و ساز در زمین زراعی قانونی است؟

کم نیستند افرادی که هر ساله زحمت زیادی برای به بار آمدن محصولات کشاورزی در زمین خود می‌کشند، اما اگر رسیدگی و نگهبانی دائم از محصولات را نداشته باشند، تمامی زحماتشان از بین می‌رود. اینجاست که تعدادی به فکر می‌افتند در گوشه‌ای از زمین زراعی، خانه یا اتاقی را بسازند. اما در قوانین آن باخبر نیستند.

در ادامه قوانین ساخت خانه در زمین زراعی را برایتان توضیح می‌دهیم.

بعد از تقسیم هر زمین، نوع کاربری آن مشخص می‌شود. در واقع قبل از این که مشتری بخواهد زمینی را خریداری کند، نوع کاربردی آن مشخص شده است. مثلا زمین‌هایی که در حوزه جنگل ها باشند و از ابتدا نوع کاربردی آن برای کشاورزی مشخص شده باشد، محدود به کشت و زراعت شده و ساخت خانه و ساختمان در این زمین ها ممنوع است.

ساخت خانه در زمین زراعی

نوع کاربری زمین را از کجا متوجه شویم؟

برای این که کاربری زمین را بدانیم، باید این موضوع را از شهرداری پیگیری کنیم. با این کار کاربری زمین استعلام گرفته می‌شود و مجوزهای آن را برای ساخت و ساز یا ممنوعیت آن را می‌توان مشخص کرد.

زمین با کاربردی زراعی و کشاورزی

این زمین ها به صورت باغ های بزرگی و وسیعی هستند که خاک مناسبی برای انجام کشت و کشاورزی دارند. اگر درختان زیادی در این زمین کاشته شده باشد، به آن زمین مشجر می‌گویند. این زمین ها برای کاشت و زیاد کردن درختان مناسب است.

اما زمین های دیگری هم هستند که برای کاشت محصولات کشاورزی مناسب هستند. مثلا خاک زمینی برای کاشت محصولات سبزیجات یا صیفی جات مناسب است. معمولا سعی می‌شود از هر زمینی بهترین بهره وری انجام شود. برای مثال اگر خاک زمین کشاورزی در منطقه ای برای کاشت درختان پرتقال مناسب باشد، این قطعه زمین را به همین محصول اختصاص می‌دهند. البته که شرایط آب و هوایی هم در این امر دخیل است.

چرا ساخت و ساز در زمین های کشاورزی طرفدار دارد؟

این موضوع می‌تواند ۲ دلیل داشته باشد. زمین های کشاورزی به دلیل خاک حاصلخیز و مناسب زراعتی که دارند، معمولا مناطق سرسبز و خوش آب و هوایی هستند. بنابراین یکی از دلایلی که افراد زمین های زراعی را خریداری می‌کنند و سپس مراحلی را برای ساخت و ساز آن طی می‌کنند، آب و هوای مناسب و منظره سرسبز است. تصور کنید بعد از ساخت یک ساختمان در این زمین ها چه منظره زیبایی خواهید داشت…

اما دلیل بعدی این موضوع، به قیمت این زمین ها مربوط می‌شود. زمین های دارای مجوز ساخت و ساز و به طور کلی زمین های مسکونی قیمت بیشتری نسبت به زمین های زراعی دارند. به همین علت خیلی از افراد تصمیم می‌گیرند که زمین های کشاورزی مناسب با بودجه و شرایط کلی خود را خریداری کنند و سپس برای تغییر کاربری آن اقداماتی را انجام دهند.

البته باید این موضوع را در نظر داشت که ساخت خانه در زمین زراعی و اخذ مجوز ساخت و ساز در این زمین ها کار ساده‌ای نیست.

تغییر کاربری زمین کشاورزی چه مراحلی دارد؟

اولین مرحله برای تغییر کاربری زمین های کشاورزی، مراجعه به اداره جهاد کشاورزی است. لازم است مدارک مالکیت زمین را به همراه مدارک شناسایی خودتان را به همراه داشته باشید. طرح و درخواست شما باید طبق ماده ۷ قانون تایید و برای نهایی آن تصمیم گیری شود.

اداره جهاد کشاورزی درخواست شما را برای تغییر کاربری بررسی کرده و گزارشی در این خصوص نوشته می‌شود. درخواست شما برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی به همراه مدارک مالکیت زمین به مدیریت اداره جهاد کشاورزی ارسال می‌شود.

بعد از این که از جانب کمیسیون مدیریت پرونده ای برای این درخواست صورت گرفت، کارشناسان مربوطه برای بازدید از زمین مراجعه می‌کنند و نظرات خود را برای تغییر کاربری ثبت می‌کنند. لازم است طبق قوانین حفاظت از زمین های کشاورزی این موضوع تایید یا رد شود.

در صورتی که درخواست تغییر کاربری زمین کشاورزی رد شود، این موضوع به درخواست کننده ارجاع داده می‌شود. اما اگر با این درخواست موافقت شود، باید عوارض زمین پرداخت شده و بعد از مجوزی برای تغییر کاربری زمین زراعی ارائه می‌شود.

مراحل و مدارک مورد نیاز برای تغییر کاربری زمین کشاورزی

تکمیل درخواست برای تغییر کاربری زمین زراعی و ارائه آن به اداره جهاد کشاورزی

مدارک مالکیت زمین

کپی شناسنامه مالک یا مالکین زمین کشاورزی یا کپی وکالتنامه

فیش پرداختی عوارض نوسازی (در صورتی که عمل نوسازی برای قسمتی از زمین انجام شده باشد)

ارائه درخواست به شهرداری برای گرفتن دستور تغییر کاربری (در این مرحله رد شدن یا تایید درخواست مالک برای تغییر کاربری مشخص می‌شود.)

ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه

ساخت خانه در زمین زراعی

اگر بدون اخذ مجوز ، کاربری زمین کشاورزی را تغییر دهیم…

در صورتی که مالک زمین بدون داشتن مجوز، کاربری زمین را تغییر دهد یا شروع به ساخت و ساز در این زمین داشته باشد، کار او کاملا غیر قانونی بوده و به عنوان متخلف شناخته می‌شود.

این افراد مجبور به پرداخت هزینه های زیادی بابت جریمه هستند. جریمه ها به صورت نقدی است و گاهی تا حدود

۳ برابر ارزش زمین بالا می‌رود. هزینه جریمه با قیمت روز محاسبه شده و مالک متخلف دچار دردسر زیادی خواهد شد.

اما این همه پیامد این گونه تخلف ها نیست. به جز پرداخت جریمه، دستور متوقف کردن تغییر کابری زمین صادر شده و سازه ساخته شده تخریب می‌شود.

شرکت محوطه سازی لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا