دکوراسیون

جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

مثل مد و فشن، دکوراسیون داخلی خانه هم در هر دهه (و حتی هر سال) ویژگی‌های مخصوص به خودش را دارد. ترندهایی که در دهه‌هایی مثل پنجاه و شصت (دکوراسیون مدرن میانه قرن بیستم) مطرح شدند و توانستند پای خودشان را به خانه‌ها و ساختمان‌های مختلف باز کنند، با آن چه این روزها در خانه‌هایمان می‌بینیم حسابی متفاوت هستند. می‌توان گفت چیدمان و طراحی داخلی، از ابتدای قرن بیست و یک تا امروز تغییرات زیادی را پشت سر گذاشتند و با ورود تکنولوژی در سطح گسترده، حالا به چیزی بیش از یک سری وسایل تبدیل شده‌ است. در این مطلب، دکوراسیون لوازم داخلی خانه و ترندهای سال ۲۰۲۰ در این حوزه را بررسی خواهیم کرد.

ایده‌های چیدمان و دکوراسیون داخلی خانه به سبک مدرن، بیشتر بر روی خطوط صاف و ساده، رنگ‌های خاص و استایل مینیمال استوار هستند. خیلی از خانه‌های مدرن، از طراحی سنتی فاصله می‌گیرند و به سمت المان‌های صنعتی مثل کاربرد فلز در سقف و دیوارها حرکت می‌کنند. برای داشتن یک خانه زیبا، مهم است که پیش از هر چیز سبک مورد علاقه‌ خودتان در دکوراسیون داخلی خانه، و البته آن چیزی که برای فضای شما بهینه است، را بشناسید.

آیا دوست دارید مینیمال کار کنید و فضایی خلوت و مدرن داشته باشید یا بیشتر طرفدار اشیا کوچک و ریز، فرش‌های پر نقش و نگار و کاغذ دیواری‌هایی با رنگ‌های تند هستید؟

آیا دوست دارید که رنگ وسایلتان یکسان و هماهنگ باشد یا رنگ‌های مختلف را امتحان می‌کنید؟ این روزها همچنین ورود تکنولوژی و IOT  (اینترنت اشیا) به حوزه‌ دکوراسیون داخلی، بازی را به کلی عوض کرده است. دکوراسیون لوازم داخلی در خانه‌های کوچک یا بزرگ تا حدود زیادی تحت تاثیر خدماتی است که گجت‌های هوشمند به ما ارائه می‎کنند. اشیایی مثل یخچال‌های هوشمند، تلویزیون‌های مدرن، منشی‎های خانگی مثل گوگل هوم یا الکسا و….

دکوراسیون داخلی خانه ایرانی

آن چیزی که بیشتر ما به عنوان دکوراسیون داخلی خانه می‌شناسیم، نسخه ایرانی این هنر است و چه در دوران خانه‌های سنتی با پنج‌دری‌ها و حیاط‌های بزرگ و چه در آپارتمان‌ها و ویلاهای امروزی، یکی از زیباترین انواع دکوراسیون داخلی خانه محسوب می‌شود. در دکوراسیون داخلی ایرانی، معمولا فرش مرکز و نقطه‌ ثقل فضا محسوب می‌شود. چه در اتاق خواب باشید و چه پذیرایی یا حتی اتاق غذاخوری. در دکوراسیون داخلی ایرانی، ما ابتدا فرش را به عنوان مرکز اتاق پهن می‌کنیم و سپس همه چیز را دور آن می‌چینیم. در این چیدمان نباید فراموش کنیم که معمولا بهتر است فرش، زیر مبل‌ها را تا حدودی بپوشاند.

البته با انتخاب مبل‌ها و میزهای خاص می‌توانید فرشی خیلی کوچک انتخاب کنید و وسط فضا پهن کنید، بدون تماس با مبلمان. خیلی از خانه‌ها در پذیرایی یا قسمت اصلی جمع شدن در خانه، حتما تلویزیون می‌گذارند اما این یک اصل دکوراسیونی نیست. اگر اهل تماشا کردن تلویزیون نیستید یا دوست دارید چیزهای دیگری برای سرگرمی در خانه داشته باشید، جای تلویزیون را در پذیرایی به کتابخانه، بوفه یا حتی یک شلف گل و گیاه یا هر چیز دیگری که دوست دارید بدهید.

دکوراسیون داخلی خانه ‌های بزرگ

چیدمان یک خانه بزرگ و لوکس راحت‌تر است. احتمالا همه ما در زندگی‌مان یکی دو باری به این گزاره فکر کرده‌ایم، گزاره‌ای که لزوما صحیح نیست. فضاهای بزرگ، راحت پر می‌شوند و اشیای بیشتری را در خودشان جا می‌دهند، اما این کار را نمی‌شود دکوراسیون داخلی خانه نامید.

یکی از اولین توصیه‌های طراحان داخلی برای طراحی اتاق‎های بزرگ، ایجاد چندین فضاست. مثلا اگر یک سالن پذیرایی خیلی بزرگ دارید به جای این که دور تا دورش را صندلی بچینید و یک فضای خالی بزرگ و عجیب در وسط آن قرار دهید از فرصت استفاده کنید و چند فضا درست کنید. مثلا کنار پنجره یک ست صندلی کوچک بگذارید و با یک میز عسلی شیک و چند شلف، فضایی برای کتاب خواندن بسازید. در گوشه‌ای دیگر ست مبلمان و تلویزیون را قرار بدهید و یک گوشه را به گلدان‌ها و گل و گیاه اختصاص بدهید. چند قسمتی کردن فضا، همیشه فضاهای بزرگ را نجات می‌دهد.

دکوراسیون داخلی خانه های کوچک

در یک خانه کوچک، باید کاربرد را نسبت به زیبایی و تزئین در اولویت قرار دهید و هر لوازم خانه‌ای را که می‌خرید (از مبلمان و میز نهارخوری گرفته تا یک میز عسلی یا یک شلف کوچک دیواری) اندازه‌گیری کرده و بعد وارد فضای خانه کنید. نور در فضای خانه‌های کوچک اهمیتی دو چندان دارد، چون هم فضا را از تاریکی درمی‌آورد و هم باعث می‌شود اتاق‌های کوچک، بزرگ‌تر به نظر برسند. به جای استفاده از کتابخانه‌های بزرگ، از شلف‌های دیواری استفاده کنید تا فضا روی زمین خالی بماند و شلوغ نباشد. همچنین استفاده از یک فرش بزرگ که همه جا را می‌پوشاند برخلاف تصور بعضی‌ها فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. این فرش بزرگ را با یک مبل ال همراه کنید تا فضای میانی اتاق پذیرایی خالی باشد.

مدرن میانه قرن بیستم، یک ترندِ در حال بازگشت

جنبش “مدرن میانه قرن بیستم” یکی از جنبش‌های معماری و دکوراسیون داخلی خانه، اداره و فضاهای عمومی است که در دهه‌های پنجاه و شصت در اروپا و آمریکا شروع شد و خیلی زود راه خودش را به تمام دنیا باز کرد. المان‌های مختلف این ترند مثل مبلمان‌های با پایه‎‌های تیز و مربعی شکل، ترکیب چوب و فلز، چرم و الگوها و طرح‌هایی با رنگ‌های تند و تیره در حال بازگشت هستند.

قطعات کلاسیک مثل صندلی‌های چوبی، میزهای پایه فلزی و مبلمان چستر با رنگ‌های شاد و تند، بوفه‌های دانمارکی و … این روزها دوباره تولید می‌شوند و به دلیل طراحی خاص و مدرنشان، خیلی خوب جایشان را در خانه‌های سر تا سر دنیا باز کرده‌اند. این سبک را در کاتالوگ‌ها و وب‌سایت‌های دکوراسیون داخلی خانه با عنوان وینتج هم می‌بینید.

استایل مینیمال، همیشه جدید و شیک است

فرقی ندارد که در چه سالی زندگی می‌کنید و چه سلیقه‌ای دارید، برای اتاق خواب شخصی‌تان به دنبال دکور جدید هستید یا می‌خواهید پذیرایی و آشپزخانه را تغییر بدهید. دکوراسیون داخلی خانه به سبک مینیمال، هیچوقت از مد نمی‌افتد و قدیمی نمی‌شود. استایل مینیمال روی استفاده‌ی حداقلی از الگوها و طرح‌ها و خلوت بودن فضا استوار است. مینیمال بودن لزوما به این معنی نیست که سالن پذیرایی‌تان را خالی کنید یا وسایل مورد علاقه‌تان را در فضا نگذارید! بلکه یک فضای مینیمال، همه چیز را در نهایت هارمونی و با کمترین میزان حواس‌پرتی بصری کنار هم می‌چیند. برای داشتن یک استایل مینیمال و شیک به این نکات توجه کنید:

  • شخصی‌سازی کنید: سوغاتی‌ها، وسایل خاص و اشیای شخصی را وارد فضا کنید.
  • اتاق‌ها را به ترتیب مینیمال کنید: خلوت کردن کل خانه، یک کار فرسایشی است. از اتاق مورد علاقه‎‌تان شروع کنید و دانه دانه جلو بروید.
  • سطوح را خالی کنید: شلف‌ها، کتابخانه‌ها و دیوارها باید حداقل تزئینات را داشته باشند. یک تابلوی نقاشی چشمگیر، خیلی بهتر از ده‌ها قاب عکس پراکنده خواهد بود.
  • هرچیزی جایی دارد: هیچ شیئی را بدون جای مخصوص رها نکنید. خود این جا دادن، نوعی نظم به دکوراسیون داخلی خانه می‌بخشد.
  • رنگ‌ها را از قبل انتخاب کنید: از اینترنت یا مجلات طراحی داخلی ایده بگیرید و چند رنگ برای خودتان تعیین کنید تا هنگام چیدمان، گیج نشوید و بیش از حد همه چیز را رنگارنگ نکنید

زیباترین و معروف‌ترین خانه‌های ایرانی را بشناسید

همان طور که پیش از این گفتیم، دیزاین خانه‌های ایرانی از زیباترین‌ها و منسجم‎‌ترین‌ها در دنیاست. در این قسمت چند خانه ایرانی معروف با معماری‌های منحصربه‌فرد را بشناسیم:

  1. خانه ملک‌التجار: این عمارت بزرگ و زیبا، متعلق به یکی از تجار بزرگ در زمان قاجار است که امروز به یک هتل پنج ستاره تبدیل شده است. (اولین هتل آجر گلی در دنیا)
  1. سرای عامری‌ها: این خانه بزرگ در کاشان، متعلق به دوره‌ی زند است و چندین حیاط  تو در تو دارد که پر هستند از درخت‌های ایرانی. این روزها این خانه، یک هتل پنج ستاره است.
  1. موزه زمان تهران: شاید این ساختمان به بزرگی کاخ‌ها و خانه‌های بزرگ ایرانی نباشد اما رنگ‌های سفید و فیروزه‌ای درخشانش آن را به یکی از زیباترین‌ها تبدیل کرده است.
  1. خانه قوام: این خانه در باغ نارنجستان در قلب شیراز قرار گرفته و معماری قرن نوزدهمی دارد. (دوران قاجار) این خانه یکی از سرسبزترین‎هاست که دور تا دورش را درخت‌های سرو و نارنج پر کرده‌اند.

مهم‌ترین نکته در طراحی داخلی یک خانه را شاید بتوان تقدم کاربرد بر تشریفات و تزئینات دانست. دکوراتورها و طراحان داخلی این روزها بیشتر و بیشتر از شر فضاهای غیرکاربردی و اضافی، وسایل تزئینی، بوفه‌های نمایشی و …. راحت می‌شوند و به جای آن، برای هر فضا دقیقا یک کاربرد مشخص تعریف می‌کنند تا دکوراسیون داخلی خانه، مناسب زندگی شلوغ امروز باشد که برای هیچکس متوقف نمی‌شود.

منبع: شرکت لند اسکیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا